Nieuws

cco jeanne bliss

Klant schuift aan bij directieberaad

Jeanne Bliss is een autoriteit op het gebied van klantloyaliteit. In haar boek  “Chief Customer Officer: Getting Past Lip Service to Passionate Action” breekt ze een lans voor de CCO (Chief Customer Officer). De CCO is een bestuurder die vanuit de directie zijn/haar organisatie inspireert in het belang van de klant te handelen. Ik zie zelf de CCO vooral als een klantambassadeur. Iemand die zichzelf op den duur overbodig maakt doordat medewerkers (èn klanten) die rol overnemen en zich vanuit hun hart inzetten voor het bedrijf.  In Nederland komt de CCO nog niet veel voor. Een aantal AEX bedrijven (oa. SBM, Ziggo en KPN) hebben inmiddels een CCO in hun raad van bestuur. In een tijd waarin de klant aan invloed wint maken klantgedreven organisaties het verschil. Bliss stelt dat de CCO functie waarde toevoegt aan èlke organisatie. Ook middelgrote en kleine bedrijven. In een permanente, part-time of periodieke rol. — voor meer informatie neem contact op met Ben Gorter